Labels

AKA (1)

Wednesday 26 September 2012

~Realiti Kehidupan~



Salam dan Salam Sejahtera..

Huiishh..semenjak due menjak tige menjak ni..sibuk budak-budak ni dok cerita pasal posting..MA, JM, XRay dengan Farmasi Alhamdulillah..dah dapat surat dah kate nye..JT?? ohh..masih dalam simpanan..biarlah rahsia mungkin...haha..

Ade jugak dengar cerita lapor diri 22 Oct nanti lepas konvo..tapi bayang surat pon tak nampak lagi nye punn adoiiyaii terr..berr..ade timbul aura-aura makin dekat dah tu nak sampai..huaa...kecut perut bila pikir-pikir balik..silap-silap tak tido malam dek pikir hal ni..huhu..

Tak dapat nak bayangkan macamane keadaan eh nanti..hari first datang JKN, pastu maybe akan dihantar ke hospital / klinik kesihatan..dengan keadaan yang ala-ala cuak untuk berdepan dengan persekitaran dan orang baru mungkin..dengan nak carik tempat tinggal..Ya Allah..cuakk nyee lahh..time tu kita semua kena berpijak di bumi yang nyata...(ceewahh..) kita bukan lagi 'adik-adik student' yang sikit-sikit noted dekat Staff Nurse..sikit-sikit bagitau Staff Nurse..Lepas ni, KITA yang akan noted tu semua..keputusan semua di tangan kita..semua orang akan anggap bila dah pakai LINE BIRU atas kepala dan dah ada LAMPU ALADIN terlekat kat uniform, dah tahu semua benda...dah tak ade lagi sister klinikal yang akan pantau apa yang kita nak buat ni betul ke, salah ke..diorang bukan kira berapa lama kita dok 'cuti-cuti Malaysia' kat umah, otak kita jugak mungkin dah mengalami proses 'pengkaratan' ke hape.. yang diorang tahu 'freshie' mesti dalam keadaan 'fresh'...ape-ape hal jadi dekat patient semua akan tergalas atas bahu kita..ohh no..nehi..never..


Time ni bila jeling bahu kiri kanan, baru perasan dah takde lagi dah bip hijau, biru atau merah yang terletak atas bahu, "Eh, dah jadi Staff Nurse dah aku ghupenye..huhu" time tu dah tak boleh dah nak bedal rehat sampai sejam ikut sesedap oren, dah tak boleh dah macam dulu, asal tak ade keje, mengunyah Vitamin C sambil potong-potong kertas tak pon susun-susun borang orientasi wad..beramah mesra dengan patient pon mungkin dah tak sempat kot!silap-silap haribulan nak hantar patient pegi toilet pon buleh lupa!time tu semua dah naik atas kepala...KITA DAH PAKAI LINE BIRU!! Subhanallah..besarnya tanggungjawab kita lepas ni..berdepan dengan macam-macam ragam manusia yang mungkin kita tak penah jumpa selama 3 tahun kita belajar, pegang tanggungjawab dan tugas yang amat besar berkaitan nyawa orang...huaaa!!!!

Kadang-kadang rasa macam tak sanggup je..rasa macam nak berhenti je..biarlah jadi surirumah sepenuh masa kat rumah nun..dok tunggu anak raja masuk meminang..(nak anak raja saje..haha!)tapi tak mungkin laa...heh.kalau tak ade RM 110,000 dalam tangan tak payah berangan laa..haha!Tapi, apakan daya, inilah REALITI KEHIDUPAN yang akan kita tempuh selagi kita masih bernafas atas muka bumi Allah ni..untuk mencari rezeki yang halal insyaAllah..



"....boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah Maha Mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."

-Al Baqarah:216-


# To all my pren, sama-sama la kita berdoa semoga dipermudahkan segala-galanya dalam kehidupan..amiinn..fighting! ;D #

3 comments:

  1. lagi satu mesti rindu cik wewe...:(

    ReplyDelete
  2. hawe gedik.. ^^ cardiak table kau x bertenggek ke wewe ??? :P siap kaki angkat lgi 2.. kalau blh nk bergayut kt ci2.. ^^ betol x ???

    ReplyDelete